اعضای هیات علمی

بازگشت

طرح درس طرح های تجربی تحقیق و تحلیل اطلاعات نیمسال اول 99 -1400

طرح درس : طرح های تجربی تحقیق و تحلیل اطلاعات- آموزش آنلاین و آفلاین- دانشگاه شهید چمران اهواز

نیمسال اول : 1399-1400

دوره : دکتری مشاوره

تعداد واحد : 2

زمان تشکیل کلاس : 12-10 شنبه

استاد درس : دکتر رضا خجسته مهر

مرتبه استاد درس : استاد تمام گروه مشاوره- خانواده درمانگر و روانشناس خانواده و ازدواج

توصیف درس : تمرکز اسامی این درس اساسا بر روش های تحقیق کمی وکیفی است. در بخش کمی انواع طرح آزمایشی و همبستگی ارائه می شوند. تمرکز روش های کیفی بر روش پدیدار شناسی و نظریه داده بنیاد است.

اهداف عمده درس : در این درس دانشجویان به طور عمده ای با مفاهیمی از قبیل پیش فرض های فلسفی، رشد و ریشه های تاریخی، متدولوژی، سوالات پژوهشی، نمونه گیری و روش های انتخاب نمونه، متغیرها، ملاحظات اخلاقی، شیوه های جمع آوری داده ها، شیوه های تجزیه و تحلیل داده ها و نحوه گزارش پژوهش آزمایشی و پژوهش کیفی آشنا می شوند.

حضور و شرکت در کلاس : همه دانشجویان ملزم به شرکت در کلاس هستند. خواندن مطالب درسی قبل از جلسه کلاس و شرکت در بحث های کلاسی الزام آور است و نقش اساسی در ارزیابی عملکرد دانشجو دارد.

شیوه ارزیابی دانشجو

نمره

عنوان

8

انجام تکالیف                                               

2

2-شرکت در بحث های گروهی و ارائه

5

3- تهیه پروپوزال و ارائه آن

5

4-امتحان پایان ترم

20

نمره کل

 

 

 

 

 

مطابق برنامه تکلیف بالا هر دانشجو لازم است یک ارائه 35 دقیقه ای در کلاس داشته باشد. موضوع ارائه باید مطابق مطالبی باشد که در سر فصل درس مشخص شده است. همچنین لازم است دانشجو یک پروپوزال پژوهش تهیه کند. این پروپوزال نباید از 15 صفحه کمتر و از 20 صفحه بیشتر باشد.

برنامه زمانی، عناوین و شیوه تدریس در جدول زیر آمده است.

شیوه تدریس

عنوان

تاریخ

جلسه

گفتگو

مرور کلی بر تعریف طرح تحقیق، طرح های بین گروهی و درون گروهی، طرح های شبه آزمایشی، طرح های آزمایشی حقیقی، طرح یک گروهی....طرح پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل، طرح پس آزمون با گروه کنترل، طرح چهار گروهی و طرح عاملی.

تجزیه و تحلیل اطلاعات:

تحلیل واریانس یک راهه و دو راهه، تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر/ تحلیل واریانس دو عاملی( طرح عاملی)/ آزمون های تعقیبی

24/8/99

1

پرسش و پاسخ

مقدماتی بر کارآزمایی بالینی. متدولوژی کارآزمایی بالینی

سوالات پژوهشی در کارآزمایی بالینی

نمونه گیری و روشهای جمع آوری داده ها در کارآزمایی بالینی

 

 

1399/9/1

2

تدریس و پرسش و پاسخ

انواع متغیرها در روش کارآزمایی بالینی

ملاحظات اخلاقی در آزمایش ها

شیوه های تجزیه و تحلیل داده ها در آزمایش ها

گزارش پژوهش آزمایشی

 

 

8/9/1399

3

تدریس و پرسش و پاسخ

 طرح آزمایشی سینگل کیس                     

1399/9/15

4

تدریس و پرسش و پاسخ

پیش فرض های پژوهش کیفی و ریشه های تاریخی

متدولوژی و سئوالات پژوهش کیفی

روش های نمونه گیری پژوهش کیفی

 

 

 

 

1399/9/22

5

تدریس و پرسش و پاسخ

روش های جمع آوری داده های پژوهش کیفی

 

شیوه های تجزیه و تحلیل داده های کیفی

پایایی و اعتباریابی و نحوه گزارش پژوهش کیفی

 

1399/9/29

6

تدریس و پرسش و پاسخ

همبستگی

99/10/6

7

تدریس و پرسش و پاسخ

رگرسیون

99/10/13

8

تدریس و پرسش و پاسخ

تکنیک های طبقه بندی

          99/10/20

9

شیوه تدریس

بازبینی یک مقاله انگلیسی با طرح آزمایشی

99/10/27

10

تدریس و پرسش و پاسخ

بازبینی یک مقاله انگلیسی با طرح کیفی

99/11/4

10

تدریس و پرسش و پاسخ

بازبینی یک مقاله انگلیسی با طرح پیش بینی

          99/11/11

11

 

 

منبع درس :

1)Research Methods in Family Therapy(2005).

                      Edited by :

            Douglas H. Sprenkle

               Fred p. pierce

3- روشهای تحقیق در روانشناسی اجتماعی- ترجمه دکتر حسین شکرکن، دکتر رضا خجسته مهر و  دکتر عظیمه تکریمی

انتشارات پیک فرهنگ.  2-راهنمای عملی تدوین پایان نامه تحصیلی(1391).

                                              اثر:

                                مرحوم دکتر حیدرعلی هومن